Problem z podróżowaniem autobusem lub autokarem.
Póki co - nie ma przepisów prawnych, które regulowałyby stosunki między podróżującymi autobusami a przewoźnikami w razie pojawiających się problemów. Istnieje Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich, która pomaga pasażerom w polubownym dochodzeniu roszczeń od przewoźników. W tym artykule opiszemy za to, jakie regulacje prawne określa Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego z 2011 roku, które weszło w życie wiosną 2013 roku.
Do podstawowych zapisów należy wprowadzenie prawa do zwrotu ceny biletu i obowiązek zapewnienia pasażerom posiłków oraz napojów w sytuacji dużego opóźnienia.
Odwołanie, opóźnienie podróży, awaria pojazdu
Jeśli podróż opóźniona jest więcej niż dwie godziny lub odwołana - pasażer otrzyma wybór pomiędzy:
- kontynuowaniem podróży lub zmianą trasy;
- zwrotem ceny biletu;
- w stosownych przypadkach - nieodpłatną usługą powrotną do punktu rozpoczęcia podróży, określonego w umowie transportowej, w najwcześniejszym możliwym terminie.
Przy czym, zgodnie z powyższą zasadą, jeśli przewoźnik nie zaproponuje pasażerowi wyboru, ten będzie mógł - obok zwrotu ceny biletu - zażądać odszkodowania w wysokości 50% ceny biletu. Kwota ta będzie musiała być wypłacona w ciągu miesiąca od złożenia wniosku o odszkodowanie.
Awaria pojazdu
W przypadku awarii pojazdu przewoźnik będzie musiał zapewnić dalszą podróży innym pojazdem lub transport do odpowiedniego miejsca, z którego możliwe będzie kontynuowanie jazdy.
Odwołanie podróży, opóźnienie trzygodzinne
Pasażer może liczyć na fundowany przez przewoźnika posiłek i napoje w sytuacji, gdy zostanie odwołana podróż dłuższa niż trzy godziny lub jej rozpoczęcie opóźni się powyżej trzech godzin 90 minut. Gdyby opóźnienie łączyło się z koniecznością nocowania w danym miejscu, przewoźnik będzie musiał zapewnić nocleg oraz pomoc w zorganizowaniu transportu między terminalem a miejscem zakwaterowania.
Od tego obowiązku zwolni przewoźnika wykazanie, że opóźnienie lub odwołanie spowodowały złe warunki pogodowe lub klęski żywiołowe, które stwarzały zagrożenie dla bezpiecznej realizacji usług.
Do kogo zwrócić się o bezpłatną pomoc?
W przypadku problemów z reklamacją u przewoźnika spoza Polski, zarejestrowanego w jednym z krajów UE, Norwegii lub Islandii, bezpłatną pomocą w polubownym dochodzeniu roszczeń służy Europejskie Centrum Konsumenckie. Skargę do ECK można złożyć na stronie www.konsument.gov.pl.
Odszkodowania - czytaj też:
Upadek biuro podróżyO upadku biura podróży |
Wypadek komunikacyjnyOdszkodowanie za wypadek komunikacyjny |
Podróż samolotemSamolot - problem z bagażem i opóźnieniami |
Wypadek z biurem podróżyObowiązek ubezpieczeniowy biura podróży |
Opisy innych sytuacji, w których można starać się o odszkodowanie:
Odszkodowania osobowe
za szkodę spowodowaną zdarzeniem, w następstwie którego doszło do uszkodzenia ciała, uszczerbku na zdrowiu lub śmierci:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Odszkodowania majątkowe
za doznaną szkodę w majątku poszkodowanego z tytułu:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Problemy z ubezpieczalnią:


Naszym celem jest pomoc osobom poszkodowanym i ich najbliższym, które spotkały nieoczekiwane sytuacje skutkujące utratą zdrowia, życia lub majątku.
Proponujemy Państwu pomoc w uzyskaniu satysfakcjonującego i należnego odszkodowania bądź zadośćuczynienia za doznane krzywdy.
Ponadto oferujemy Klientom ochronę przed ubezpieczycielami, którzy korzystając ze swej dominującej pozycji bezpodstawnie odmawiają lub zaniżają wypłatę odszkodowań, a czasem rażąco zwlekają z ich wypłatą.