Odszkodowania
Prawo budowlane
Rozwody, alimenty

Problem z podróżowaniem autobusem lub autokarem.

Póki co - nie ma przepisów prawnych, które regulowałyby stosunki między podróżującymi autobusami a przewoźnikami w razie pojawiających się problemów. Istnieje Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich, która pomaga pasażerom w polubownym dochodzeniu roszczeń od przewoźników. W tym artykule opiszemy za to, jakie regulacje prawne określa Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego z 2011 roku, które weszło w życie wiosną 2013 roku.

Do podstawowych zapisów należy wprowadzenie prawa do zwrotu ceny biletu i obowiązek zapewnienia pasażerom posiłków oraz napojów w sytuacji dużego opóźnienia.

Odwołanie, opóźnienie podróży, awaria pojazdu

Jeśli podróż opóźniona jest więcej niż dwie godziny lub odwołana - pasażer otrzyma wybór pomiędzy:

  • kontynuowaniem podróży lub zmianą trasy;
  • zwrotem ceny biletu;
  • w stosownych przypadkach - nieodpłatną usługą powrotną do punktu rozpoczęcia podróży, określonego w umowie transportowej, w najwcześniejszym możliwym terminie.

Przy czym, zgodnie z powyższą zasadą, jeśli przewoźnik nie zaproponuje pasażerowi wyboru, ten będzie mógł - obok zwrotu ceny biletu - zażądać odszkodowania w wysokości 50% ceny biletu. Kwota ta będzie musiała być wypłacona w ciągu miesiąca od złożenia wniosku o odszkodowanie.

Awaria pojazdu

W przypadku awarii pojazdu przewoźnik będzie musiał zapewnić dalszą podróży innym pojazdem lub transport do odpowiedniego miejsca, z którego możliwe będzie kontynuowanie jazdy.


Odwołanie podróży, opóźnienie trzygodzinne

Pasażer może liczyć na fundowany przez przewoźnika posiłek i napoje w sytuacji, gdy zostanie odwołana podróż dłuższa niż trzy godziny lub jej rozpoczęcie opóźni się powyżej trzech godzin 90 minut. Gdyby opóźnienie łączyło się z koniecznością nocowania w danym miejscu, przewoźnik będzie musiał zapewnić nocleg oraz pomoc w zorganizowaniu transportu między terminalem a miejscem zakwaterowania.

Od tego obowiązku zwolni przewoźnika wykazanie, że opóźnienie lub odwołanie spowodowały złe warunki pogodowe lub klęski żywiołowe, które stwarzały zagrożenie dla bezpiecznej realizacji usług.

Do kogo zwrócić się o bezpłatną pomoc?

W przypadku problemów z reklamacją u przewoźnika spoza Polski, zarejestrowanego w jednym z krajów UE, Norwegii lub Islandii, bezpłatną pomocą w polubownym dochodzeniu roszczeń służy Europejskie Centrum Konsumenckie. Skargę do ECK można złożyć na stronie www.konsument.gov.pl.

Odszkodowania - czytaj też:

Opisy innych sytuacji, w których można starać się o odszkodowanie:

Odszkodowania osobowe

za szkodę spowodowaną zdarzeniem, w następstwie którego doszło do uszkodzenia ciała, uszczerbku na zdrowiu lub śmierci:

odszkodowanie osobowe - komunikacyjne wypadki - usz­ko­dze­nia cia­ła lub śmierć odszkodowanie osobowe - BHP wypad­ki w pra­cy - nieprzes­trze­ga­nie prze­pisów bhp odszkodowanie osobowe - WYPADKI nieza­winione wypad­ki inne
odszkodowanie osobowe - błędy medyczne błędy me­dycz­ne - usz­czer­bek na zdro­wiu lub śmierć odszkodowanie osobowe - ŻYWIOŁY żywio­ły na­tu­ral­ne- uszczer­bek na zdro­wiu lub śmierć

Odszkodowania majątkowe

za doznaną szkodę w majątku poszkodowanego z tytułu:

odszkodowanie majątkowe - komunikacyjne wypadki ko­mu­ni­ka­cyj­ne - AC i OC odszkodowanie majątkowe - wypadki wypadki inne odszkodowanie majątkowe - błędy medyczne błę­dy me­dycz­ne odszkodowanie majątkowe - żywioły żywio­ły na­tu­ral­ne (powódź, po­żar, su­sza)
odszkodowanie majątkowe - zalanie od­szko­do­wa­nie z ty­tu­łu za­la­nia odszkodowanie majątkowe - reklamanieucz­ci­wa rek­la­ma odszkodowanie majątkowe - biuro podróżyupad­łość biu­ra pod­róży odszkodowanie majątkowe - kradzież kra­dzież - samo­chód, do­bytek, do­ku­men­ty

Problemy z ubezpieczalnią:

    Odmowa wypłaty odszkodowania            Zaniżone odszkodowanie


Naszym celem jest pomoc osobom poszkodowanym i ich najbliższym, które spotkały nieoczekiwane sytuacje skutkujące utratą zdrowia, życia lub majątku.

Proponujemy Państwu pomoc w uzyskaniu satysfakcjonującego i należnego odszkodowania bądź zadośćuczynienia za doznane krzywdy.

Ponadto oferujemy Klientom ochronę przed ubezpieczycielami, którzy korzystając ze swej dominującej pozycji bezpodstawnie odmawiają lub zaniżają wypłatę odszkodowań, a czasem rażąco zwlekają z ich wypłatą.